Acte necesare divorț în străinătate - Stare civila
Acte Necesare
- 01. Înregistrare Naștere
- 02. Înregistrare Căsătorie
- 03. Înregistrare Divorț
- 04. Înregistrare Deces
- 05. Înregistrare Adopție
- 06. Desfacere Adopție
- 07. Transcriere
- 08. Eliberare documente de stare civilă
- 09. Înregistrare Mențiuni
- 10. Înregistrare Rectificare
- 11. Reconstituire sau întocmire ulterioara
- 12. Schimbare nume familie/prenume - SNCA
- 13. Ortografie traducere limba maternă nume fam/prenume
- 14. Eliberare fotocopii
- 15. Atribuire CNP
- 16. Furnizare date
- 17. Anulare modificare completare
- Toate
null Acte necesare divorț în străinătate
DIVORȚ PRONUNȚAT ÎN STRĂINĂTATE
I. Înscrierea în actele de stare civilă a unor hotărâri străine (pronunțat într-un stat terț), care se referă la statutul civil al cetăţenilor români, se face după recunoaşterea hotărârii străine de către tribunalul competent a soluţiona cererea de recunoaştere, respectiv tribunalul de pe raza judeţului unde îşi are sau a avut domiciliul persoana interesată, fără aprobarea S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B..
Sunt supuse procedurii de exequator atât divorțul judiciar dar și cel administrativ, notarial și religios.
CUM ȘI UNDE SE DEPUNE CEREREA
Cererea se depune, în țară, la S.P.C.L.E.P sau, după caz, la primăria care are în păstrare actul pe marginea căruia urmează să se înscrie mențiunea, de către persoana interesată sau prin împuternicit cu procură specială şi va fi însoţită de:
hotărârea străină și traducerea în limba română, autentificată și, după caz, legalizată a acesteia, în fotocopie;
hotărârea prin care s-au recunoscut pe teritoriul României efectele hotărârii străine, definitivă, în original;
orice alte documente necesare înscrierii mențiunii.
II. În situaţiile în care hotărârile străine sunt recunoscute, potrivit legii, de plin drept în România, acestea se înscriu în baza aprobării S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B., respectiv:
documente emise în statele membre;
documente emise în statele cu care România are încheiate tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară;
documente emise în state terțe, dacă solicitantul era, la data pronunțării, și cetățean al statului unde s-a pronunțat hotărârea.
CUM ȘI UNDE SE DEPUNE CEREREA
Cererea se depune, în țară, la S.P.C.L.E.P sau, după caz, la primăria care are în păstrare actul pe marginea căruia urmează să se înscrie mențiunea de către persoana interesată sau prin împuternicit cu procură specială şi va fi însoţită de:
hotărârea străină în original, legalizată potrivit legii:
traducerea hotărârii străine în limba română autentificată și, după caz legalizată;
alte documente necesare soluționării cererii.
ALTE DOCUMENTE NECESARE ÎNSCRIERII MENȚIUNII POT FI:
Certificatul de căsătorie român sau străin, după caz;
Actul de identitate;
Declarația autentică a soțului cetățean român cu privire la numele de familie purtat după căsătorie/divorț dacă în certificatul/extrasul de căsătorie/sentinţa/certificatul de divorţ nu se face referire la acest aspect iar numele de familie a fost schimbat prin căsătorie. Numele de familie al celuilalt soţ cetățean român se poartă numai cu acordul acestuia consemnat într-o declarație.
Certificatul prevăzut la art. 36 (anexa II) din Regulamentul (UE) 2019/1111 al Consiliului European privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești și privind răpirea internațională de copii, în situația divorțurilor pronunțate în statele membre.
În ambele situații, titularii documentelor în cauză, care se autentifică cu certificat calificat sau au creat un cont de identificare, pot utiliza serviciile electronice pentru depunerea cererii, personal, la primăria care are în păstrare actul pe marginea căruia urmează să se înscrie mențiunea, accesând linkul: